BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

welcomer


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, September 3, 2009

Refleksi Microsoft Office Excel


Pertama sekali,cari pada Microsoft Excel dan klik padanya untuk membuka item tersebut.






Selepas keluar item tersebut,taip nama pelajar,mata pelajaran, dan gred yang diperolehi.






Masukkan Gred A dan jumlah yang sepadan untuk gred A,gred B juga sama seperti gred A dan seterusnya,kemudian klik pada 'Formulas' cari pada 'Define Name' dan klik padanya.







Kemudian masukkan markah pelajar mengikut mata pelajaran mereka






Kemudian klik pada ruangan gred sebelah markah yang diisi,kemudian klik pada 'Formulas', dan klik pada 'Insert Function(fx)'.kemudian cari 'Vlockup' dan klik padanya untuk masukkan gred pelajar.





Untuk 'Lockup Value' klik pada kotak markah.Untuk 'Table Array' taip gred yang perlu diisi.manakala 'Col Index' taip huruf '2' dan 'Range Lockup' tap 'TRUE'.Setelah lengkap kesemuanya klik 'OK'







Apabila Gred keluar secara automatiknya,tarikn tanda campur hingga kebawah hingga gred yang terakhir,seterusnya akan keluar gred yang diingini dan betul.





Untuk menjumlahkan markah pelajar dalam semua mata pelajaran hendaklah highlight mata pelajaran pertama tarik hingga terakhir dan klik 'Formulas' dan klik pada 'Autosum', dengan itu jumlah akan keluar tanpa perlu mengira satu per satu.





Untuk mendapat bilangan pelajar mendapat gred A,B,C,D dan E pula,klik pada kotak sebelah yang tertulis 'BIL A' kemudian klik pada 'fx',kemudian cari perkataan 'Countif' dan klik padanya. Bagi ruangan 'Range' hendaklah highlight semua kotak yang bermarkah bagi satu-satu matapelajaran.Bagi ruangan 'Criteria' pula taip ' "A" ' untuk mendapat gred A dan klik 'OK'. Dan ulang perkara yang sama untuk mendapat gred B,C,D dan E.

0 comments: