BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

welcomer


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, November 10, 2009

Dan jika berkata, berkatalah kepada aku tentang kebenaran persahabatan?..Sahabat adalah kebutuhan jiwa, yang mesti terpenuhi.
Dialah ladang hati, yang kau taburi dengan kasih dan kau panen dengan penuh rasa terima kasih.

Dan dia pulalah naungan dan pendianganmu.
Karena kau menghampirinya saat hati lapa dan mencarinya saat jiwa butuh kedamaian.Bila dia bicara, mengungkapkan pikirannya, kau tiada takut membisikkan kata “tidak” di kalbumu sendiri, pun tiada kau menyembunyikan kata “ya”.

Dan bilamana ia diam, hatimu tiada ‘kan henti mencoba merangkum bahasa hatinya; karena tanpa ungkapan kata, dalam rangkuman persahabatan, segala pikiran, hasrat, dan keinginan terlahirkan bersama dengan sukacita yang utuh, pun tiada terkirakan.

Di kala berpisah dengan sahabat, janganlah berduka cita; Karena yang paling kaukasihi dalam dirinya, mungkin lebih cemerlang dalam ketiadaannya, bagai sebuah gunung bagi seorang pendaki, nampak lebih agung daripada tanah ngarai dataran.

Dan tiada maksud lain dari persahabatan kecuali saling memperkaya ruh kejiwaan. Karena kasih yang masih menyisakan pamrih, di luar jangkauan misterinya, bukanlah kasih, tetapi sebuah jala yang ditebarkan: hanya menangkap yang tiada diharapkan.

Dan persembahkanlah yang terindah bagi sahabatmu.
Jika dia harus tahu musim surutmu, biarlah dia mengenal pula musim pasangmu.
Gerangan apa sahabat itu hingga kau senantiasa mencarinya, untuk sekadar bersama dalam membunuh waktu?
Carilah ia untuk bersama menghidupkan sang waktu!
Karena dialah yang bisa mengisi kekuranganmu, bukan mengisi kekosonganmu.
Dan dalam manisnya persahabatan, biarkanlah ada tawa ria berbagi kebahagiaan.
Karena dalam titik-titik kecil embun pagi, hati manusia menemukan fajar jati dan gairah segar kehidupan.

Sunday, October 18, 2009

RefLeksi MembUaT SPSS...



1st adalah anda perlu membuka program SPSS.Dan klik untuk meneruskannya.






Klik pada Variable Value untuk memasukkan item yang berkaitan dengan isi soal selidik.Kemudian masukkan item tersebut sehingga lengkap.Masukkan item TAHUN,SEMESTER,PROGRAM,JANTINA serta nombor soalan-soalan yang dikemukakan.






Bagi column TYPE biarkan semua ruangan menunjukkan kepada NUMERIC,column untuk WIDTH=8, DECIMAL=0, ALIGN=center







untuk column MEASURE masukkan Tahun dan Semester sebagai SCALE,manakala untuk program dan jantina sebagai sebagai nominal dan untuk soalan-soalan masukkan sebagai ordinal






klik pada 3 titik urutan





klik pada data value untuk memasuukan keputusan daripada soal selidik




masukkan keputusan daripada hasil soal selidik yang dilakukan mengikut apa yang ditetapkan







klik pada ANALYZE>>DESCRIPTIVE STATISTIC>>FREQUENCIES





Setelah diklik pada frequencies masukkan semua item pada ruang di sebelah kiri ke ruang sebelah kanan satu persatu dengan klik pada simbol > setelah itu klik ok




kemudian klik pada statistic agar keputusan daripada soal selidik itu,menujukkan keputusan dalam mod atau median atau mean..pilihlah mengikut citarasa anda dan klik pada continue






secara automatiknya,keputusan soal selidik tadi akan kelua dalam bentuk yang dipilih tadi,lihat pada contoh yang diberikan,menunjukkan data frequencies.





manakala contoh yang diberikan adalah menunjukkan Pie Chart




dan ini adalah contoh bagi soalan soal selidik nombor 7




Monday, October 12, 2009

RefLeksi membuat mIcRosoft WoRd(BroChuRes)

untuk permulaan anda ingin mencipta BROCHURES anda perlu untuk membuka Microsoft Office Word terlebih dahulu.klik padanya.





kemudian klik pada Page Layout di bahagian menu atas skrin dan klik pada MARGINS dan klik pada CUSTOMS MARGINS.




Kemudian akan keluar table Page Setup,kemudian masukkan angka 0.5 pada left,right.bottom dan top.untuk Orientation pilih LANDSCAPE dan klik OK.


Kemudian klik pada ITEM COLUMNS dan pilih page yang dikehendaki.Anda perlu menyusun dengan lengkap dahulu sebelum anda menulis isi di dalam brochures tersebut.kemudian teruskanlah aktiviti anda sehingga lengkap.



jika anda ingin menambah pelabagai reka bentuk gambar yang anda minati,klik pada Insert >dan klik pada Picture dan pilihlah gambar-gambar untuk dimuatkan dalam brochures anda.


Saturday, October 10, 2009

RefLeksi membuat mIcRosoft WoRd(BoOkleT)


1st step,anda perlu membuka Microsoft Office Word terlebih dahulu dan klik padanya untuk meneruskan aktiviti anda iaitu mencipta booklet atau buku program.



kemudian di bahagian menu pada ruangan atas sekali,klik pada Page Layout,kedua klik pada Margins seterusnya apabila diklik padanya,akan keluar pelbagai jenis rekaan,anda dikehendaki klik pada CUSTOMS MARGINS yang biasanya berada di bawah sekali dalam kotak tersebut.



setelah diklik pada Customs Margins,akan keluar boxPAGE SETUP,anda dikehendaki mengisi 4 ruangan seperti TOP,LEFT,BOTTOM and RIGHT dengan memasukkan angka 0.5 di setiap ruangan yang dinyatakan tadi.Kemudian di bahagian Page >multiple<,cari BOOK FOLD setelah itu,klik OK




setelah diklik OK sementara tadi dengan mengisi angka 0.5,akan kelihatan pages menjadi dua ruang,setelah itu anda boleh memasukkan pelbagai tajuk yang berkaitan untuk dimuatkan di dalam booklet tersebut.






untuk menjadikan booklet anda lebih kreatif dan menarik,anda boleh mengubah background dengan Page Layout,klik pada PAGE COLOUR dan anda boleh memilih pelbagai warna.

untuk menambahkan Border di bahagian booklet anda,anda boleh mengklik pada PAGE BORDER pada bahagian ruangan atas dan seterusnya boleh memilih pelbagai reka bentu yang anda sukai dan setelah selesai klik OK.Kemudian teruskanlah kerja anda sehinggalah selesai.



SeLamAt MeNcuBa!!!!!!!






Thursday, September 10, 2009

Refleksi Membuat Microsoft Acces

1. cari laman yang menunjukkan Microsoft Acces dan klik padanya.




2.Kemudian klik pada BLANK DATABASE.



3.Lihat pada sebelah kanan skrin komputer,terdapat item yang tertera blank database,dan klik pada gambar file berwarna kuning dan klik padanya.




4.save kan file tersebut dan dan klik ok







5.kemudian klik create untuk meneruskan





6.akan tertera di skrin seperti conoh di atas





7.seterusnya,klik pada ADD NEW FILE,dan tekan tetikus dengan Right klik,seterusnya klik pada ruangan RENAME COLUMN




8.Taip pada ruangan tersebut dari kiri ke kanan seperti item i/c,nama,alamat,telefon,nama bapa,kerja bapa,gaji bapa,nama ibu,kerja ibu dan gaji ibu



9.selepas selesai mengisi item-item tersebut,lihat pada sebelah atas skrin,cari gambar disket,dan klik padanya,kemudian akan keluar kotak kecil (save as),namakan dalam table name dengan item "peribadi".setelah selesai klik OK.







10.Setelah didapati item peribadi lengkap dan muncul di kiri skrin,pergi ke ruangan TABLE di sebelah atas,dan klik untuk memasukkan item yang lain pula.






11.seperti mana yang telah dilakukan untuk item peribadi,item seterusnya juga seperti tadi,untuk memasukkan item,klik Right klik pada tetikus dan klik pada RENAME COLUMN,dan masukkan item mata pelajaran seperti bm,bi,sains,matematik dan agama mengikut mata pelajaran yang terlibat.





12.seperti mana yang dilakukan untuk item peribadi,klik pada gambar disket,masukkan nama "peperiksaan" dan klik ok kemudian lihat pada sebelah atas klik TABLE untuk memasukkan item yang lain pula.Namakan item yang seterusnya dengan nama "kokurikulum"





13.seterusnya,pergi kepada DATASHEET TOOLS dan klik pada "RELATIONSHIPS"








14.Setelah itu,klik pada peribadi dan klik ADD,selepas itu klik pada peperiksaan dan klik ADD, kemudian kli pada kokurikulum dan klik ADD







15.Bila di klik ADD pada kesemua item tadi,akan terjadi seperti di atas







16.tekan tetikus pada item ID untuk column peribadi tanpa melepaskan klikan tadi dan dibawa kepada item ID dalam column peperiksaan,setelah itu lepaskan klikan tadi,akan keluar table edit relationship dan klik CREATE.Seterusnya lakukan perkara tadi ke atas item ID dalam column kokurikulum dan create.







setelah itu,klik CREATE,klik lagi pada MORE FORM dan klik pada FORM WIZARD.pindahkan item di sebelah column yang diberikan kepada column di sebelah lagi dengan mengklik tanda (>) untuk memindahkan item satu persatu manakala untuk tanda seperti (>>) untuk memindahkan kesemua item,jadi masukkan item ID sekali sahaja serta pindahkan item-item lain.kemudian klik NEXT





kemudian anda boleh memilih pelbagai reka bentuk untuk dicipta.pilih COLUMNAR dan klik next untuk memilih pelabagai lagi reka bentuk






isikan ruang yang disediakan dengan perkataan yang akan dinamakan didalam maklumat pelajar.biasakan diisi dengan borang dan klik FINISH


kemudian masukkan maklumat pelajar dengan lengkap,ID pelajar tidak perlu diisi kerana ia akan terisi dengan automatiknya.


untuk meneruskan aktiviti membuat report,QUERY mesti dibuat terlebih dahulu,klik CREATE dan QUERY WIZARD,kemudian akan keluar table NEW QUERY dan pilihlah query yang dikehendaki kemudian klik OK.



Setelah maklumat telah dimasukkan.klik pada REFRESH ALL di bahagian atas skrin dan klik padanya agar semua maklumat dalam ketiga-tiga item peribadi,peperiksaan dan kokurikulum lengkap.




aktiviti seterusnya adalah untuk membuat pertanyaan.untuk meneruskan aktiviti ini,anda perlu klik pada CREATE bahagian atas skrin kemudian cari item QUERY WIZARD dan klik padanya.





selepas klik pada Query Wizard,akan keluar table New Query, dan pilih pada (Simple Query Wizard) dan klik OK.Seteleh itu akan keluar table Simple Query Wizard, dan pindahkan item dari sebelah kiri ke sebelah kanan dengan klik pada simbol '>' untuk pindahkan satu persatu dan '>>' untuk memindahkan kesemua item sekali.dan klik NEXT.klik next dan akhir sekali klik FINISH.




Untuk membuat laporan,klik CREATE>klik REPORT.




senarai tersebut akan keluar.dan ulang langkah yang sama jika anda ingin membuat report.






klik VIEW dan klik VIEW DESIGN

Setelah itu,di bawah lajur gaji dan baris Criteria,masukkan berapa yang anda inginkan sebagai tapisan yang anda hendaki seperti, <500>

akhir sekali klik CREATE dan REPORT DESIGN.akan keluar had yang diingini iaitu senarai nama pelajar yang mana jumlah gaji bapa mereka kurang daripada rm500.